Vegetarische lasagne met spinazie uit de tuin

Ewout en Hanneke houden erg van lekker eten en koken. “Ik hou er vooral erg van als Ewout kookt”, zegt Hanneke. “Als er gasten komen, kan ik me echt verheugen op wat ik ga maken. En dan is mijn favoriet; snelle gerechten voor veel personen. Dan heb je optimaal effect.”

Hanneke kookt uit boeken als die van Jamie Oliver en de Zilveren Lepel. “Ik ben niet zo’n goede kookboekenkoker. Ik gebruik ze om ideeën op te doen, maar bedenk er dan uiteindelijk zelf iets mee. Ik geef er een draai aan.”

Het lievelingsrecept van Hanneke is vegetarische lasagne met spinazie, mozzarella en rode saus.





Vegetarische lasagne van Hanneke

Men neme vers geplukte spinazie uit de tuin. Dat kan in het voorjaar en de zomer. Het groeit razendsnel heb ik gemerkt in de moestuin. Maar je kunt ook verse spinazie nemen van de markt.

Een kilo verse spinazie
Twee bolletjes mozzarella
Twee blikken tomaten
Knoflook
Ui
Oregano
Bechamelsaus http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R961536/bechamelsaus
Parmezaanse kaas


Drie teentjes knoflook (of zoveel je lekker vindt) bakken, dan de gewassen spinazie erbij en roerbakken. Het slinkt snel. Beetje bouillonpoeder voor de smaak toevoegen.

De spinazie uit laten lekken.

De tomatensaus maken. Ui bakken, tomaten erbij en oregano. Eventueel een rood pepertje voor de pit. Goed laten indikken. Een drupje rode wijnazijn erbij op het einde.

Bechamelsaus maken.

Dan lasagne bouwen:
Spinazie
Lasagnebladeren
Tomatensaus
Lasagnebladeren
Spinazie met mozzarella
Lasagnebladeren
Tomatensaus
Lasagnebladeren
Bechamelsaus
Parmezaanse kaas 

Laat een schaal met lasagne in het midden van de oven op 200 graden in 30-40 min. gaar worden. Doe een pollepel tussen de ovendeur en laat de lasagne nog 15 min. in de open, uitgeschakelde oven staan zodat hij steviger wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

reactie plaatsen