'Cosi is wie wij zijn, simpel en puur’


Hanneke eet graag bij restaurant Cosi aan de singel. “Onze neef Derk werkt er als kok in de keuken. Cosi past mij gewoon goed. Ze hebben er de beste pizza’s van Arnhem. En de bediening is er goed. Ik houd van Italiaans eten en het is een leuke plek.”


Restaurant Cosi aan de Velperbuitensingel in Arnhem is een trattoria en pizzeria. Het restaurant bestaat sinds juni 2012 en wordt geleid door Margriet Kamerling en Pierre Sciascia.
Cosi betekent Zo, vertelt eigenares Margriet. “Zo als wij het doen.”


Samen met Pierre en hun twee kinderen woonde Margriet een aantal jaar in Italië. Na wat omzwervingen kwam het gezin in Arnhem uit waar ze hun droom, een klein Italiaans eethuisje, verwezenlijkten. “Het is iets groter uitgepakt dan de bedoeling was, maar ik denk dat we er wel in geslaagd zijn het klein en intiem te houden”, zegt Margriet. “Cosi is wie wij zijn. Simpel en puur. Zoals we koken zijn we zelf ook.” 


Pierre en Margriet hebben vijf man personeel. “We leiden ons personeel allround op. De mensen in de keuken moeten ook weten hoe het boven werkt en andersom. Iedereen wast bij ons af en loopt in de bediening. Ik weet niet hoe mijn personeel het ervaart, maar ik heb het idee dat we geen hiërarchie hebben. We zijn gelijk aan elkaar. We passen ook allemaal goed bij elkaar. Het is een fantastische groep mensen. We hebben het met zijn allen vanaf het begin opgebouwd en zijn samen in een systeem van hoe het het beste werkt gegroeid.”




Omdat het team vaak mensen teleur moest stellen die een keer in het restaurant wilden eten zijn ze gaan werken met twee shiften. Er kan gereserveerd worden vanaf vier uur tot acht uur en vanaf acht uur tot sluitingstijd. “Zo kunnen we zoveel mogelijk mensen een plek bieden. Het is wel eens vervelend dat je mensen dan moet vragen om weg te gaan, maar ook hiervoor gebruik ik dan weer onze naam. Het is gewoon Zo, het is wat het is.” 





Margriet en Pierre willen niet groter worden. “Ik denk dat dat ten koste van de sfeer zou gaan”, zegt Margriet. “Dan verliezen we onze charme. Het is nu klein en gemoedelijk.”

Wat is het geheim achter Cosi?
“Ik denk het eten, daar sta ik honderd procent achter. En de persoonlijke sfeer die we neerzetten. We werken daarnaast met verse producten. Maar het echte geheim is denk ik dat alles klopt. Er staat een Italiaan in de keuken (Pierre) die Italiaans kookt en we hebben vriendelijke bediening die zorgt voor sfeer. We hebben veel plezier in ons werk en dat stralen we uit.”




Wat je een keer gegeten moet hebben bij Cosi:“Onze pizza’s, die moet je gegeten hebben. Ik vind het de beste pizza’s van Arnhem.”
Bij Cosi komen vooral mensen die van Italië houden en van simpele
gerechten. “Veel vaste klanten komen uit het spijkerkwartier.

Maar laatst hadden we hier ook de burgemeester van Reykjavik te eten.”

Wat betekent Cosi voor jou?
“Een derde kind. Alles is verweven met de zaak. Ons gezin, het huishouden, Cosi is daar een verlengde van. Het was niet makkelijk om ons hier te settelen na jaren Italië, maar het is allemaal goed gekomen en Cosi is de kers op de taart.”

Leuke anekdote?
“Een zwerver jatte op een dag een krat bier uit onze kelder. We renden toen met zijn allen achter de man aan. Totdat ik mij realiseerde dat alle gasten gewoon nog in het restaurant zaten en al het personeel op straat liep.”



LOEP nam de proef op de som en ging een avond eten bij Cosi. Met Machiel in de bediening voel je je meteen thuis in dit intieme eethuis aan de singel. Het eten was puur en lekker, maar vooral origineel. 
Vooraf aten we een bord met verschillende antipasti, die net even anders zijn dan de geijkte Italiaanse antipasti. Citroen-ansjovis met peer en parmezaanse kaas en witlof met croutons, truffelmayonaise en parmezaan. Alles even lekker. 
Daarna natuurlijk een fameuze Cosi pizza. Wij zijn ook om, wat een zalige pizza’s. Aanrader: pizza met mozzarella, rode biet, geitenkaas, thijm en pistachenoten. Maar wees er snel bij want deze staat niet op de vaste kaart. Iedere week heeft Cosi een aanvullende wisselende kaart met gerechten die geïnspireerd zijn op de ingrediënten van het seizoen. En als je de rekening krijgt, denk je: we hadden nog wel zo’n heerlijke tiramisu kunnen nemen. Heerlijk gegeten in een ongedwongen sfeer voor een hele mooie prijs.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

reactie plaatsen